Keletitől Kelenföldig kerékpárral közlekedve

2018. július 29. 18:22 - W0land

14-05-06-budapest-ralfr-11.jpg

A múlt hétvége egyik fontos híre volt, hogy most próbaképp le lehet vinni a bringát a 4es metróba. Elméletben ez nagyon jól hangzik, de nézzük meg a gyakorlatot: vajon van ennek értelme? Tényleg lehet vele időt spórolni, és ha igen, akkor pontosan mennyit? Ahhoz, hogy ezt leteszteljük, végigmentünk a 4es metró vonalán, a földfelszínen legjobban megközelíthető utakon bringával, és közben mértük az egyes megállók között eltelt időt.

Nézzük sorban: Az egykor szebb napokat megélt Keleti pályaudvartól indulunk, Végig a Festetics György utcán, keresztül a Fiumein, majd jobbra kanyarodunk a baleseti előtt a Dologház utcára, és a végén már meg is érkeztünk a II. János Pál Pápa térhez, ez volt mindössze két és fél perc.

Innen balra, majd a Népszínház utca után egyből jobbra kanyarodva végig megyünk a Bérkocsis utcán, és a József körúthoz érkezve ott lesz tőlünk balra, 50 méterre a Rákóczi tér, viszont innen majd egyenesen fogunk tovább menni, ez a szakasz másfél perc volt.
A nagykörúton egyenesen át, majd a Gutenberg tér mögött rákanyarodunk a Mária utcára, a végén pedig jobbra kis ívben ráfordulunk a Baross utcára. Egy balkanyar a benzinkút előtt, majd egy jobbos az Üllőire, aminek a végén ott a Kálvin tér. Ezúttal 4 perc telt el.

Innen a bátrabbak balra nagy ívben ráfordulhatnak a Kiskörútra, de aki nem érzi magában ehhez a bátorságot, annak is van több zebra is a kereszteződésben. A Vámház körút végén pedig mindössze 1 perc után már ott is vagyunk a Fővám téren.
Ezután jöhet a Szabadság híd, a végén egy nagyon óvatos bal kanyarral a Gellért térre. A teszt idején pont le volt zárva a híd, ezért itt a hivatalos mért adat 4 perc, de valós forgalmi körülmények között inkább 2 perc a reális.

Innen egyenesen tovább a Bartók Bélán nemrég átadott bringaúton, ahol újabb 2 és fél perc után megérkezünk a Móricz Zsigmond körtérre.
Itt egy kicsit trükközni kell, mert innen csak kerülővel lehet rákanyarodni a Fehérvári útra, úgyhogy kihasználva a bringázás előnyeit, a két zebrás megoldást választjuk, és így egy perc múlva már ott is vagyunk ÚjBuda-központban.

Ezután több lehetőségünk is lenne, de a Fehérvári úton annyira rossz minőségű az út, hogy inkább menjünk végig a Bocskain, majd ismét a Bartók Bélán és végül a Tétényi úton. Ez egy hosszabb szakasz, egész pontosan 6 percig tartott.
Végül pedig már csak egyenesen végig kell mennünk az Etele úton, hogy nem több mint 3 perc múlva megérkezzünk az út végállomásához a Kelenföldi pályaudvarra.

A teljes út összesen 26 percig tartott, de ebben benne volt egy lezárt Szabadság híd is, illetve a pirosnál töltött várakozási időt is beleszámoltuk. Fontos, hogy nem az volt a cél, hogy a lehető legrövidebb idő alatt végig menjünk az úton, hanem próbáltunk olyan tempót választani, ami hitelesen tükrözi egy átlagos pesti bringás sebességét.
Úgyhogy egy jó bringával annak, aki edzésben van, végig tud menni a Szabihídon, és még a lámpákat sem várja meg (ejnye!), ugyanez a távolság akár 20 perc alatt is meglehet, ami egyáltalán nem olyan hosszú idő, hogy érdemes legyen miatta metróra szállni. A szakasz középső részén, a belvárosban pedig tényleg annyira közel vannak egymáshoz a megállók, hogy mire levisszük a drótszamarat a peronra, a felszínen már rég oda is értünk volna.

Ezzel szemben a metró hivatalos menetideje 13 perc. Ez elsőre kétszer olyan jól hangzik mint a 26 perc, viszont fontos, hogy ez nettó idő. Nincs benne a metróhoz lejutás, feljutás és a várakozás ideje sem, ami összességében simán lehet plusz 6-7 perc, amivel összességében ugyanott vagyunk mint az elképzelt sportos bringásunk. Akinek ráadásul nem is került semmibe ez az út. Mert ezt sem szabad elfelejteni, hogy egy út 350 Forintba, vagy egy havi bérlet részeként 9500 Forintba kerül, és ugye a bringa szállítás sincs ingyen.

Innen nézve pedig visszajutunk a 4es metró alap problémájához. Ahhoz, hogy ez így szigorúan nézve csak félmegoldás. A nyugati nagyvárosok példájából kiindulva tudjuk, hogy a metrók (illetve a kötött pályás közlekedési eszközök) legfontosabb szerepe, hogy a peremkerületeket is mobilizálják azzal, hogy megkönnyítik az ott lakók számára, hogy pontosan, kényelmesen, és rövid idő alatt bejussanak a belvárosba.
A négyes metró is akkor lenne az igazi, ha Újpalotától egész Gazdagrétig, vagy akár Budaörsig közlekedne, és nem csak a tágabb értelemben vett belvárosban. Akkor nem is lenne kérdés, hogy mennyire jó ötlet, hogy metróval is lehet bringázni. Addig viszont egyszerűbb, ha mindenki ott használja a kétkerekűjét, ahol eddig is: az utakon, a forgalomban, a nem létező bringa sávokban, az autók között.

Borítókép: Keleti pályaudvar, Forrás: Wikipedia

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pelotonprojekt.blog.hu/api/trackback/id/tr814149011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása